اخبار صنعتی

نخستین نشست اعضاء هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نساجی استان مازندران با مدیرکل دفتر صنایع نساجی

نخستین نشست اعضاء هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نساجی استان مازندران با مدیرکل دفتر صنایع نساجی

در نشست صمیمی 31 خرداد 96 اعضای انجمن صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم استان مازندران با مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و چرم وزارت صنعت، معدن و تجارت، به رسیدگی 15 بند استراتژی در توسعه صنعت نساجی، پوشاک و چرم استان و کشور رسید.

در این جلسه ابتدا مدیرکل صنایع نساجی پوشاک و چرم کشور ضمن خوش‌آمدگویی به اعضاء هیئت مدیره انجمن نساجی پوشاک و چرم استان مازندران خواست که ابتدا در این جلسه شنونده باشد تا در نهایت جمع‌بندی کاملتری از جلسه استخراج گردد.

بنابراین رئیس هیئت مدیره و دبیر انجمن نساجی پوشاک و چرم استان گفت: از اینکه در جلسه مشترک انجمن صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم استان مازندران با مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانیم به راحتی از موانع تولید و روش‌های توسعه انتقادات و پیشنهاداتی را مطرح نمائیم، جای خرسندی است.

ولی‌پور گفت: نساجی مازندران اولین شناسنامه صنعتی نساجی کشور از سال 1302 با نساجی قائم‌شهر شروع شد و به موجب آب و هوا، نیروی اشتغال کافی، حمل و نقل ریلی و دریایی و نزدیک بودن به مزارع پنبه و کشورهای آسیای میانه است که بیشترین راندمان تولید و کیفیت را میتواند در صنعت نساجی و پوشاک به خودی خود داشته باشد. این استان در حال حاضر با 170 مجموعه واحد تولید نساجی، پوشاک و چرم با میانگین تولید روزانه 30هزار مترمربع بافت پارچه، 40 تن نخ پنبه‌ای و پنبه/پلی‌استر، 20 تن منسوج نبافته، 40 تن نخ BCF، ه25هزار مترمربع فرش، 30 تن نخ اکریلیک، 20 تن نخ تکسچره، 1200 دست کت و شلوار مردانه و اسپرت، 2000 دست لباس زنانه، 2000 دست پوشاک صنعتی، کار، نظامی، مدرسه و توالید محصولات یکبار مصرف بیمارستانی، کمربند ایمنی، باند پلیمری و ارتوپدی، شید گلخانه و بیش از 40 تن بافت و دوخت کیسه پلی‌پروپیلن، 15000 متر رنگرزی، چاپ و تکمیل پارچه و 50 تن تولید الیاف مصنوعی است.

دبیر نساجی و پوشاک استان مازندران افزود: بی شک آنچه که از تاریخ این صنعت در ایران و تولید و سرمایه‌گذاری آن در این استان پیدا است نشان می‌دهد ایجاد واحدهای صنعتی نساجی پوشاک و چرم با کمترین هزینه جاری و کمترین استهلاک ماشین‌آلات و همینطور نیروی کار بیشتر و مفید، نسبت به استانهای دیگر مرکز مشخصی برای استراژی دولت برای سرمایه‌گذاری بی دغدغه و سودآور تولیدات منسوجات نساجی و پوشاک و همچنین فروش بیشتر و صادرات آن در ایران است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد: آنچه که ما امروز به عنوان مشکل و دغدغه تولید اشتغال و تجارت سودآور در صنایع کشور داریم عدم توجه به سودآوری این صنعت نسبت به صنایع دیگر و اشتغالزایی آن در مسیر تولید و نهایت مصرف کننده است. چرا برای یک صنعتی که می‌تواند به تنهایی در کشور شغل بیشتری نسبت صنایع و تجارت دیگر شرایط تولید و عرضه مناسبتر به وجود نمی آورید؟

ولی‌پور به این نکته اشاره کرد که ایجاد نمایشگاه بین‌المللی در استان مازندارن نقطه عطفی برای بهبود شرایط فعلی کشور می‌باشد. وی ادامه داد: اکثر سرمایه‌گذارهای نساجی و پوشاک این استان را کاملاً می‌شناسند و با شرایط آب و هوایی و آن به عنوان قطب گردگشگری کشور و همچنین شرایط تولید مطلوب نساجی و پوشاک آشنا هستند، که این خود زمینه مناسبی برای پیگری استان مازندران به عنوان قطب تولید نساجی کشور می‌باشد.

دبیر انجمن نساجی پوشاک و چرم استان گفت: برای اینکه دولت به شرایط و جایگاه این صنعت پی ببرند باید تمامی مشاغل خانگی شامل تولید الیاف پشم، ابریشم، پارچه‌ای دست بافت، فرش دست بافت، و دوزنده‌هایی که کلیه کالای پوشاکی را در خانه‌شان تولید می‌کنند دارای کد شناسه وزارت صنعت معدن تجارت شوند. تا از این طریق در آمار میزان سرمایه گذاری و نسبت آن با تولید و فروش این محصولات بکار بسته شود. هرچند که آنها جزء مشاغل خانگی محسوب می‌شوند، اما تمامی این فعالیت‌ها به عنوان تولید محصول نساجی پوشاک و چرم است که باید در بحث سیاست‌گذاری دولت و دفتر صنایع نساجی پوشاک و چرم کشور لحاظ گردد.

در ادامه طاهر عضو دیگر هیئت مدیره انجمن نساجی و پوشاک مازندران و مدیرعامل شرکت ریسندگی و بافنگی خزر ریس گفت: در بخش ریسندگی نخ پنبه‌ای و مخلوط انتظار از دولت است که نسبت به اجرای دقیق واردات پنبه و الیاف مصنوعی با شرایط کامل مجوز گمرکی دقت کامل شود. ضمناً مجوز خرید مواد اولیه فقط برای واحدهای تولیدی با وام‌های خرید با بهره ٥ درصد گرفته شود تا تولید با نرخ هزینه تمام شده کمتر درآید. این روشی است که محصولات نساجی ایرانی توان رقابت با محصولات خارجی دارند و از این طریق قاچاق و رانت به پایین‌ترین حد خود خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ریسندگی و بافنگی خزر ریس در ادامه افزود: در شرایط امروزی همه کارخانجات تولیدی باید با اعتبار کامل نسبت به تهیه مواد با قیمت جهانی برای شش ماه آمادگی اعتباری از سوی بانک ها داشته باشند تا دغدغه تولید و فروش محصولات نداشته باشند.

در ادامه آقای موسوی عضو هیئت مؤسس انجمن نساجی و پوشاک مازندران و مدیرعامل شرکت پوشاک آویشن گفت: دغدغه تولید امروز در ایران افزایش هزینه‌های خرید مواد اولیه افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نگرانی در پرداخت مالیات بیمه و از همه بدتر قبیله خرید کم آن به موجب ورود بی رویه قاچاق است.

این عضو هیئت موسس در ادامه افزود: امروز تولید کننده از شرایط تولید نسبت به هم صنف خودش در کشورهای دیگر مانند ترکیه و چین و حتی پاکستان و... برخوردار نیست. حال چه انتظاری از یک تولید کننده دارید؟ آیا با وام ١٨ درصد بانکی، دولت می‌تواند مشکلات تولید و اشتغال کشور را حل کند؟

آقای جعفرزاده عضو دیگر هیئت مدیره انجمن نساجی پوشاک و چرم استان مازندران و مدیرعامل شرکت اکریل‌تاب در ادامه جلسه گفت: تا شرایط تولید و فروش شبیه کشورهای همسایه مانند ترکیه نشود چگونه انتظار تولید از ما دارید؟ کشور باید برای تولید نساجی عزم جدی بگیرد. صنعتی که می‌تواند اشتغال کشور را در عرض یک تا یک سال ٥ میلیون افزایش دهد نساجی و پوشاک و چرم است. خواهشاً دنبال اشتغال در صنعت دیگر نروید.

این عضو هیئت مدیره در ادامه گفت: با نگاهی عمیق به صنعت ماشین‌آلات نساجی و مواد اولیه مشاهده می‌شود که تمام این صنعت در آب و هوای مازندران و گیلان آمادگی تولید با راندمان بالا را دارند.

مدیرعامل شرکت ریسندگی و بافنگی خزر ریس در ادامه گفت: امروز همه کارخانجات با اعتبار کامل نسبت به تهیه مواد با قیمت جهانی برای شش ماه آمادگی اعتباری از سوی بانکها داشته باشند تا دغدغه تولید و فروش محصولات نداشته باشند.

در ادامه دکتر شاهبابایی مدیرعامل شرکت شیمی فرآیند و مشاور انجمن نساجی پوشاک و چرم استان مازندارن گفت: بخش آموزش منابع انسانی نساجی پوشاک کفش و مد در کشور بسیار با اهمیت است. این کار را فقط دانشگاهها نباید انجام دهند، بلکه وزارتخانه و انجمن‌ها برای دوره‌های کوتاه مدت تخصصی آن هم با بکار گرفتن آخرین متد کشورهای پیشرفته سرمایه‌گذاری کنند. این سرمایه‌گذاری در حال حاضر با شرایطی که وزارت علوم دارد عملی نیست.

شاهبابایی گفت: امروز در شرایطی هستیم که نیروهای متخصص در کارخانجات توانستند چرخه تولید را با فناوری نو آمیخته کنند. هنر یک کارشناس هم همین است.

شاهبابایی به این نکته اشاره کرد: زمینه مناسبی در بخش کناره دریای خزر برای فروش کالای لباسی پیش آمده و در حال حاضر بیشترین مراکز فروش برندها در این بخش جغرافیایی در کشور است. با یک نگاه عمیق و تدوین برنامه‌های دولت برای قطب گردشگری و مرکز آزاد تجارت پوشاک در این منطقه می‌توان ضمن افزایش رونق اقتصادی منطقه به افزایش تولید و سهم بیشتر سرمایه‌گذاری بخش خصوص رسید.

مدیرکل صنایع نساجی پوشاک و چرم کشور سرکار بانو افسانه محرابی در راستای موضوع جلسه گفت: نگرانی تولیدکنندگان در واقع به افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه، هزینه‌های حامل‌های انرژی، مسائل گریبانگیر بیمه و مالیات، قاچاق مواد اولیه و کالاهای آماده به مصرف و عدم رعایت موازین صادرات و واردات در بین تولیدکنندگان و تجار است.

وی افزود: انجمن‌ها و تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنفی امروز بازوی قدرتمندی برای تدوین برنامه‌های دولت بوده و این دفتر نیز در این راستا تمامی تلاششان را انجام خواهد داد.

مدیرکل صنایع نساجی پوشاک و چرم کشور گفت: کارشناسان این دفتر تلاش می‌کنند تا با برنامه‌ریزی بهتر بتوانند چالش‌های موجود را در تولید و محصولات نساجی و پوشاک و چرم به شکل علمی استخراج و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر تلاش برای رفع موانع تولید داشته باشند.

این نشست با تاکید بر 15 بند خواسته استان مازندارن از نهادهای دولتی خاصه دفتر صنایع نساجی پوشاک و چرم وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر به پایان رسید.

1- ایجاد منطقه ویژه اقتصادیکارخانجات نساجی، پوشاک و چرم (بدلیل شرایط مساعد آب و هوا، نزدیکی به پایتخت، نیروی کار مکفی، حمل و نقل ریلی و دریایی، همسایگی با آسیای میانه از دو حیث مواد اولیه و صادرات محصولات).

2- ایجاد شهرک ویژه پوشاک در استان مازندارن بعد از استان تهران.

3- تغییر ساختار واردات مواد اولیه نظیر پنبه، الیاف مخلوط و ... به کشور از طریق تولید کنندگان با شرایط ویژه تعرف های گمرکی و کاهش میزان بهر بانکی در واردات برای رقابت کشورهای دیگر مانند چین، ترکیه و پاکستان و جلوگیری از قاچاق.

4- ایجاد سامانه اینترنتی و پیپرلس با کد شناسائی رسمی برای رسیدن به جامعیت تولید و اشتغال صنعتی و خانگی و سنتی در سرار کشور.

5-واحدهای تولیدی و اتحادیه‌ها صنف در سیستم وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت ادغام شوند. مانند صنف دوزندگان(خیاطان) و قالیبافان.

6- تأسیس پژوهشکده اقتصاد و بازاریابی نساجی و پوشاک و چرم وابسته به صنایع در وزارتخانه و استان و انجمن‌ها.

7- ایجاد و تقویت LC بانکهای داخلی.

8- ابلاغ به سازمانهای دولتی جهت خرید پوشاک سازمانی و یا اداری ایرانی از تولیدکننده داخلی و نه از بازرگانان.

9- استاندارد اجباری محصولات تولیدی به صورت کامل.

10- حذف کامل ارزش افزوده از تولیدات صنعت نساجی و پوشاک تا کامل شدن حلقه خرید و فروش توسط بانک‌ها و اداره‌های دارائی و نهادهای پولی .

11- تجهیز حلقه خرید و فروش برای رهگیری مواد اولیه و محصول در بنگاههای تولیدی و بازرگانی.

12- جلسه مشترک برای بهبود وضعیت شرکتهای نساجی مازندران که هنوز تکلیف روشنی در ادامه خصوصی‌سازی ندارد و این سردرگمی موجب نگرانی شهرستان قائم‌شهر و جامعه نساجی شده است.

13- جلسه مشترک برای بهبود وضعیت شرکتهای نساجی قائم‌شهر (شماره 1) که با توجه به خرید شهرداری قائم‌شهر منتظر دریافت تسهیلات مناسب برای رهایی از رکود است.

13- معافیت دارائی به مدت 3 الی 5 سال برای واحدهای نساجی و پوشاک کشور، برای رفع رکود و افزایش اشتغال در این صنعت.

14- ایجاد واحد آموزش فنی و بازاریابی نساجی و پوشاک در استان مازندران زیر نظر دفتر صنایع نساجی، پوشاک و چرم کشور.

15- اعزام آموزشی اپراتورها و تکنسینها و کارشناسان واحدهای تولیدی به شرکت‌های سازنده ماشین‌آلات دنیا با یارانه دولت حداقل برای 2 یا 5 سال.

اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط: